En gammal gubbe

"Den där mannen, eller gubben.. Ja, du hade nog sagt så 'gubben'. Ja, du vet han, som alltid står utanför de automatiska skjutdörrarna som leder in till den stora lågprismarknaden.. Dörrar som åker fram och tillbaka, fram och tillbaka, fast egentligen är de mer öppna än stängda. Ja, du vet ju själv. Människor är tokiga i 'förmånliga priser'!

De där människorna vars hungrande blickar suger ut informationen från de gula reklambladen på dörrarna. Gula reklamblad med 'veckans vara', 'kanonpriser', eller med en röd text som titulerar att kycklingvingarna minsann är billigare idag än igår, sänkta med hela två kronor. Två ynka spänn och folk får spel.

Men nog om de där människorna, de är tråkiga, det är inte de man lägger märke till. Det är ju den där gubben. Han som ingen annan tycks märka, fast ibland gör dem, men då är det snarare en blick än en betraktelse. Han verkar ju inte mycekt för världen, där i sina senapsgula chinos, samma byxor som han alltid har. Ingen lägger märke till hur han suger nikotin ur sin marlboro-cigarett. Men jag har sett, jag har till och emd lagt märke till att han aldrig röker upp en cigg, utan fimpar när halva är kvar. Det är konstigt, särskilt med tanke på att han alltid tar upp en ny när den andra är mosad under fotsulan. Men vem är jag att prata om cigaretter? Jag vet inte hur man röker en cigg på bästa sätt.

Ingen annan verkar lägga märke till hans märkliga beteende. Men hur skulle dem göra det? De är ju bara människor, fast å andra sidan är jag det med, även om det känns som om jag är ett litet ufo i den aldrig besökta korv-vagnen, jag bara tittar på alla, precis som inifrån en akvarium: jag är guppyn.

Så, som sagt, ingen annan lägger märke till att han kommer vid samma tid varje dag. Går ett varv in i affären, köper ett packe marlboro (för det är väl marlboro, de där röda?) och en dricka. Alltid samma dricka, någon ramlösa med smak. Sen står han där utanför skjutdörrarna med flaskan i ena handen och en cigg i andra. Om vartannat tar han ett bloss för att skölja ner det med vatten.. eller så är det tvärtom. Sen pantar han flaskan.

Alltid samma rutin, alltid samma bittra uppsyn, alltid samma chinos, de senapsgula, alltid samma tröja. Men ibland bytar han skor. Visst låter jag som en stalker? Men, det enda nöje jag har är att betrakta folk. Han har en lustig haka, väldigt markant och så pekar den en bit ner. Den ser arg ut. Hur nu en haka ser arg ut? Men den har en aggressiv utstrålning. Hela han ser arg ut.

Kanske är han filosof? Kanske är rik som ett troll? Kanske han vet lösningen på alla världens problem? Ibland fantiserar jag om att han har varit militär. Men så är det nog inte. Han är nog bara ensam.

Har du sett honom? Jag vet att du hade kallat honom för en 'gubbe', han är ju en gubbe. Men har du sett honom någon gång? Har du sett de senapsgula chinosen någon gång? Lagt märke till hans aggressiva haka?

Antagligen har du inte det. Antagligen kommer du aldrig att göra det. Du är för upptagen av skjutdörrarnas alla extrapriser. Du tror att du aldrig kommer att bli så. Du kommer antagligen aldrig det.

Nej, du är ju tokig i förmånliga priser..."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0