Genusvandring

Jag har lov nu. Snart i alla fall. Jag ska bara skriva ett litet PM om genusvandring. Specifika mönster i vardagen. Intressant men så kliché. De senaste svenska C lektionerna är genus och jämställdhet det enda som har diskuterats. Det tar liksom inte slut trots att man bara upprepar samma sak om och om igen.

Daniel i min klass tycker att jag är sexist. Jag är nog det. Både kvinnor och män är sexister. Eller jag är ingen SÅN sexist. Jag trycker aldrig ner andra människor, jag bara tycker lite saker om män ibland, att de är lite svin ibland.

Men sedan jag träffade Gustav har jag också ändrat uppfattning radikalt. Dessutom har jag många fantastiska killkompisar som är väldigt långt ifrån svin.

Det är kanske till och med bra för tjejer att vara lite sexister ibland? Det snackas ju jämt om att vi tjejer borde ta jämställdheten i våra egna händer, stå upp för oss själva. Då kanske en liten bit sexist inte är något dåligt?

Uppfatta mig rätt nu, jag tycker INTE det är okej att trycka ner en annan person pga deras kön. Verkligen inte.

Nu ska jag fortsätta med mitt PM, sen är det lov. Ikväll ska jag på räkfrossa med Lindy och Emmely. Jag tycker inte ens om räkor, men jag ska lära mig. Fasar lite inför detta, de är rosa och ostbågeformade och luktar fisk. Gott? Svårt att tro det..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0